HOME PAGE HOME PAGE
Pátek 13.06.2025
 
AREÁL SOLISKO
Dopravní přístupnost
Mapa areálu
Lyžařské trasy
Občerstvení
Lyžařská škola
SKI servis
Půjčovna lyží
Parkoviště
Fotogalerie
Ceník služeb
Napište nám
SJEZDOVKY A VLEKY
Sjezdovka 600 m
Sjezdovka 450 m
Sjezdovka 280 m
AKTUALITY A ZPRÁVY
Aktuality
Akce v regionu
HORNÍ BEČVA
Obec Horní Bečva
Historie obce
Symboly obce
Památky a architektura
Kultura a zábava
Přírodní zajímavosti
Turistické zajímavosti
Sport a relaxace
Ubytování a stravování
Obchod a služby
Vzdělávání
Zdravotnictví
Policie a hasiči
Pohotovostní služba

Rumunská parní lokomotiva získá rakouskou sestřičku.

Rumunská parní lokomotiva Resita, která je hlavní letní atrakcí na osoblažské úzkokolejce, dostane příští rok možná rakouskou sestřičku.
"V průběhu září budeme jednat s rakouskou firmou, která provozuje podobnou atrakci jako my.Jsou samozřejmě na jiné úrovni a dělají to mnohem déle. Naskytla se nám možnost, že bychom si od nich na dibu asi deseti let zapůjčili další parní lokomotivu. Byla by větší a výkonnější. My bychom jim nabídli výhodnější cenu za práce které pro ně provádíme," prozradil Jaroslav Foltýn, majitel firmy Olpras, která se zabývá rekonstrukci a opravami historických kolejových vozidel.
Lokomotiva Resita, která v létě vozí turisty na osoblažské úzkokolejce , byla zakoupena z grantu Moravskoslezského kraje. Z Rumunska byla dovezena ve značně zdevastovaném stavu. Jak dnes Jaromír Foltýn přiznává mnozí zaměstnanci Olpasu se v první chvíli této hromady šrotu zalekli.
Zkušenosti a zlaté české ručičky z ní však dokázaly udělat krásnou "dámu na kolejích". Většinu chybějících součástek byly schopny vyrobit krnovské firmy. Byla to nelehká práce. Některé součástky chyběly úplně, z některých zbyly jen zlomky. Parní píštˇalu a další drobnosti dostala Resita z mašinky, která stojí na podstavci u Hlavního nádraží. Kola a dvoukolí vyrobila firma Pars, bývalé železniční opravny v Šumperku, a parní kotel musela zrenovovat až speciální firma v Praze. Resita byla vybavena navíc i výkonnou parní brzdou, aby dokázala ubrzdit celou soupravu. Původně byla určena k tažení vagonů, které měly vlastní brzdy. Při rekonstrukci byl Resitě netatrně zvětšen uhlák., aby zásoba uhlí vystačila až do technických zastávek na osoblažské trati. Ty jsou dodržovány stejně jako před sto lety. Lokomotiva prošla samozřejmě po opravách i všemi atesty, které drážní předpisy nařizují a to i testům požárním. Tomu se v odborném slangu říká "jiskrová zkouška" a požární technici při ní zjištˇují , zda množství jisker, které z komína srší při maximální zátěží, odpovídá předpisům. S rakouskou setřičkou by to mělo být před předáním do provozu mnohen jednodušší.
Bruntálský a krnovský deník ze dne 4.září 2007.
Zveřejněno 10.09.2007 v 17:54 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®